“Patiënten horen niet op de eerste plaats”

5 mei 2017
gerrit_jan_bloem_2.jpgGerrit Jan Bloem van Calanza is - na jaren ervaring - erg duidelijk.
 
De zorgverlening verandert, voor de beleidsmakers een fikse uitdaging. Waar zetten ze op in: technologische innovatie, organisatorische efficiëntie of privatisering. Maar wie staat er eigenlijk centraal? Waar gaat het om? En wie bepaalt?
Bijna dagelijks ben ik bezig met het adviseren van bedrijven hoe succesvol te veranderen. Er zijn altijd plannen genoeg. Vaak is het een kwestie van antwoord geven op vragen als: ‘Welke aanpassingen in de organisatie, processen en technologie hebben het meest effect? en “Waar moet ik beginnen?”

Patiënten staan niet op de eerste plaats. Medewerkers staan op de eerste plaats. Wanneer je goed bent voor de medewerkers, zullen zij goed voor de patiënten zorgen.
 

calanza_logo.pngIn het bedrijfsleven is ondertussen wel aangetoond dat je prima de sturing kunt verminderen en de verantwoordelijkheid voor een resultaat bij de werknemers kunt neerleggen. Bedrijven die dat doen zijn succesvoller dan bedrijven die dat niet doen. Inspiratie, organisatie, cultuur en technologie zijn belangrijke indicatoren gebleken in het bedrijfsleven om succesvolle veranderingen door te voeren. Met de Factor 4 Index meten we – op basis van input van de medewerkers – voor beleidsmakers en veranderaars juist op welk van deze gebieden de veranderingen het meeste effect zullen hebben.

 
“Patiënten horen niet op de eerste plaats”

Aanmelden nieuwsbrief

Wil u onze nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan hier aan: